AZ ALKOTÓK TÖRTÉNETE
A Le Jardin Retrouvé egy nagymúltú illatház, amely korszakokon átívelő története során mindvégig megőrizte családi jellegét, ellenállt a tömegtermelés minőségromboló hatásainak és hű maradt avantgárd örökségéhez. Már az 1975-ös alapítói aktus is a hagyományos parfümgyártás korlátoltságára adott innovatív válasz volt. Yuri Gutsatz, neves parfümmester (az első alapító) új utakat keresett, iránytűje pedig mindig és kizárólag a tiszta minőség felé mutatott. Úttörő munkásságát nem csak saját művészi ihletettsége és a francia szellem fűtötte, hanem atyai öröksége is, ugyanis Yuri apja, David Gutsatz vegyészmérnökként Szentpéterváron tudományos munkatársként szerzett nélkülözhetetlen ismereteket a parfümgyártás szintetikus alapanyagairól. Ennek köszönhetően a Le Jardin Retrouvé tudásbázisa egészen 1935-ig nyúlik vissza. Az ebből az időből származó több ezer laboratóriumi vizsgálat és az ezekre épülő receptúrák képezik azt az alapot, amelyen ez az egyedülálló vállalkozás felépülhetett.
ÚJJÁSZÜLETÉS
A régmúlt féltve őrzött öröksége azonban nem társul elavultsággal vagy maradisággal. A Le Jardin Retrouvé 2016-ban meghallotta az új korok hívó szavát és újjászületett: Clara és Michel Gutsatz a környezettudatosság és a digitalizáció jegyében újraálmodták az illatház teljes működését. Ez a felfrissülés azonban nem csorbíthatta az eredeti Yuri-formulák tisztaságát és a parfümök minőségét. Az alapító hagyatékának megőrzésében segített a kimagasló parfümőr tehetség, Maxence Moutte, aki 2016-ban csatlakozott Gutsatzékhoz. Maxence azóta több saját illatot is létrehozott (House of Mousse Arashiyama, Osmanthe Liu Yuan), és alkotásaiban maradéktalanul hű maradt az illatház tradícióihoz.
SZAKÉRTELEM ÉS MINŐSÉG 1975 ÓTA
A parfümök alapanyagait az alkotók gondosan válogatják, nem bízzák magukat nagy beszállítói láncokra és nem hagyatkoznak a hatalmas mennyiséget előállító termesztők leírásaira. Minden összetevőt ők maguk választanak ki és csak a kiváló minőséget fogadják el. Minden lehetőséget megragadnak, hogy közvetlenül tarthassák a kapcsolatot a virágtermesztőkkel. Így például a tubarózsa, a szantálfa és a jázmin egyenesen Indiából érkezik hozzájuk, közvetlenül egy olyan termesztőcsalád kezei közül, amelynek tagjai még a Le Jardin Retrouvé megalkotása előtt kezdtek együtt dolgozni az illatház alapítójával, Yuri Gutsatz-cal. Így a boltok polcaira kerülő parfümök izgalmas előtörténete széles tébeli és időbeli távlatokat is felölel.
Gondosság szabványok fölött – Az “elég jó” nem elég
A Le Jardin Retrouvé parfümök megalkotásakor mindvégig precízen követik az alapító Yuri minőségre és gondosságra vonatkozó előírásait. Így minden parfüm három hét érlelési és újabb három hét macerációs időszakon megy keresztül. Ez a kétszer három hét sokszorosa a szabványokban elfogadott és általában alkalmazott időintervallumoknak. Vagyis a La Jardin Retrouvé alkotóműhelyeiben lehetőség lenne sokkal gyorsabban előállítani (vagyis gyártani) az illatanyagokat, ám ekkor a sebesség a minőség rovására menne. Yuri Gutsatz meggyőződése és receptúrái szerint a kétszer három hétnyi idő elengedhetetlen ahhoz, hogy az alapanyagok teljes harmóniába kerüljenek egymással és egyesülve tökéletesen kifejeződhessenek a végső illatélményben.
Tudtad? – Érlelés és maceráció
Mi is történik ezalatt a kétszer három hét alatt? Az említett két folyamat (az alapanyagok érlelése, majd az érlelésből származó koncentrátum macerálása) a parfümgyártás kritikus fontosságú szakaszai.
Az érlelés során a különböző nyers összetevőket egy alumínium edényben összekeverik, majd állni hagyják. A szabványos parfümipar általában körülbelül egy hét érlelést alkalmaz, ám Yuri protokollja háromszor ennyi időt ír elő a nagyobb finomság biztosítása miatt.
A macerálás során szerves alkohollal keverik az érleléssel létrehozott koncentrátumot. E folyamat végeredményeképp szinte már kész parfümök jönnek létre, melyek végül az üvegcsékbe kerülnek. A parfümipari szabványok a maceráció kapcsán csupán néhány napot írnak elő, de Yuri meg volt győződve arról, hogy az optimális idő ebben a szakaszban is három hét.
A fent ismertetett rövidke technikai információból is látható, hogy a Le Jardin Retrouvé nem a mennyiségre, hanem még mindig a minőségre törekszik, vagyis töretlenül elkötelezett híve a legmagasabb tisztaságú illatélményeknek és a tökéletes harmóniájú parfümöknek.
TISZTA ILLATOK, TISZTA KÖRNYEZET
A Le Jardin Retrouvé illatház nemcsak az alapanyagok tisztasága kapcsán haladja meg a hatóságok által előírt szabványokat (pontosabban az elégségesnek számító elvárásokat), hanem az ökotudatosság terén is. Az alkotók 2021-ben döntöttek úgy, hogy a kötelező környezetvédelmi intézkedéseken túl mindent megtesznek, ami lehetőségükben áll, hogy ne csak maguk a parfümök legyenek tökéletesen tiszták, hanem az alapanyagok beszerzése, a termékek előállítási folyamata és a csomagolás is a lehető legkisebb környezeti lábnyommal járjon. Így jutottak el a szakma szabályozó hatóságai által javasolt megoldásokat messze felülmúló Clean Beauty szabványokig (CREDO Dirty List). Mindezt természetesen úgy érték el, hogy közben megőrizték parfümjeik kivételes illatélményét, amely a kezdetektől fogva a Le Jardin Retrouvé hírnevének alapjául szolgál.
A zöld megújulás Maxence Moutte szorgos és előrelátó munkája nyomán mehetett végbe, minek következtében a Gutsatz család parfümkészítő műhelyének illatai most éppúgy ragyognak, mint a múltban, a felhasznált összetevőik pedig minden illat esetében legalább 93%-ban abszolút természetesek (egyes illatok estében ez az érték 97%).
Ez az eredmény nem kerülte el a szakmai zsűrik és a parfümipar nagy minősítő intézményeinek figyelmét sem: a 2021/22-es szezonban a Le Jardin Retrouvé illatai nyerték el a Victoires de la Beauté Clean díjat.
És ez még csak a kezdet volt!
Újratölthető csomagolás
Te is érezted már magad rosszul amiatt, mert az utolsó illatcseppek kifújása után kezedben maradt csinos, ámde nehéz és igencsak sok anyagból készült üres parfümös üvegcsét ki kellett dobnod a szemetesbe?
Clara és Michel nem nyugodhatott, míg erre a problémára nem találtak kielégítő megoldást. Legfőbb céljuk az volt (sőt, még mindig az), hogy minimalizálják a parfümgyártás környezetre gyakorolt hatását – így elsősorban a hulladékképzést akarták visszaszorítani.
Megtalálták a megoldást! Sikerrel fejlesztették ki a Le Nécessaire-t, vagyis azt a csomagolási módszert, amelyet a cég ma is alkalmaz, és amely megszabadítja a környezetet a kiürült parfümös üvegcsékből képződő teljesen felesleges hulladéktól. Ez egy olyan csomagolási metódus, amely újrahasznosíthatóvá teszi az eredeti csomagolást. A környezettudatos vásárló könnyedén utántöltheti a kiürült üveget, így a parfümvásárlás most már sokkal kevesebb hulladékképződéssel jár.
1% a bolygónak
Clara és a család azonban úgy látták, hogy egy valóban felelős gyártó itt még nem állhat meg. A Le Jardin Retrouvé teljes évi forgalmának 1%-át környezetvédelmi egyesületeknek ajánlja fel. Elsősorban olyan szervezeteket támogatnak, amelyek az erdők megújításán fáradoznak. Ez illeszkedik leginkább tevékenységükhoz és az illatház krédójához.
Mindezek után elmondható, hogy a Le Jardin Retrouvé esetében nemcsak a márkanév “zöldítéséről” van szó, hanem valódi felelősségvállalásról és komoly ökotudatos törekvésekről.
“A természetet és a minket körülvevő világot ápolni annyi, mint közös örökségünkről gondoskodni.” – tartja a tulajdonosok hitvallása.
MŰVÉSZET ÉS IDENTITÁS – UTAZÁS AZ ILLATOK KERTJÉBE
A Le Jardin Retrouvé parfümök esetében nem költői túlzás művészetről beszélni. Természetesen a parfümkészítés is egy ihletett alkotás, nem gépszerű, nem személytelen, hanem nagyon is kifejező, múzsák vezérelte, valóban emberi tevékenység – legalábbis a Gutsatz család illatházában. Így a mesés kertek illatait megidézni önmagában is művészetnek tekinthető, ám itt valójában sokkal többről van szó.
Az alapító, Yuri Gutsatz nemcsak tehetséges parfümőr volt, hanem költő is (kutatásai és fontos jegyzetei mellett számos versét őrzi a család). Felesége, Arlette pedig a szövetminták fáradhatatlan tervezője és a márka legelső logójának megalkotója.
Clara (Arlette és Yuri menye) szintén nemzetközileg elismert művész (Virgine Michelet néven): ő az, aki a parfümök nyújtotta illatélményt forradalmasítva a többi érzékszerv dimenziójába is kaput nyitott. Neki köszönhető, hogy minden parfüm egy valódi kertet testesít meg, melyet nemcsak orrunk segítségével ismerhetünk meg, hanem a többi érzékszervünkkel is bejárhatunk. Clara olyan installációkat tervezett, amelyek videóban elmesélt történeteket tárnak elénk és így vezetnek át minket egy igazi multimédiás szaglóutazáson. Ily módon válik a parfümvásárlás valóban művészi, magával ragadó és sokszenzoros pillanattá.
BIZTONSÁG ÉS BLOKKLÁNC – MINDEN PARFÜM HITELESÍTVE
A hagyományok megőrzésén és a művészi kreativitás eredetiségén túl a digitalizáció előnyeinek villámgyors kiaknázása még jobban kiemeli a Le Jardon Retrouvé parfümkészítő műhelyet a többi gyártó közül. Minden termékük egyedi számmal rendelkezik, amely garantálja annak eredetiségét és igazolja a tulajdonjogot. Így nem kell attól tartanunk, hogy hamisított Le Jardon Retrouvé parfümöt vásárolunk. Emellett az egyedi szám segítségével hozzáférünk a kezünkben tartott illatra vagy illatosított termékre vonatkozó minden információhoz is (összetevők származása, parfüm tanúsítványok, gyártás, cég stb.). Ehhez nem kell mást tennünk, mint beolvasnunk a megvásárolt termék QR-kódját (így jutunk hozzá a tanúsítványhoz).
Mi az a blokklánc?
A tanúsítványban szereplő összes információ a blokkláncban található, amely egy manipulációbiztos rendszer. A Le Jardin Retrouvé egy nyilvános blokkláncot választott (vagyis olyat, amely mindenki számára elérhető és), amely alacsony fogyasztású (csak zöld energiát fogyaszt). Ez a blokklánc a francia SORGA start-up technológiáján alapul, és a Le Jardin Retrouvé az első parfümgyár, amely ezt birtokolja.
LE JARDIN RETROUVÉ
Ez tehát a Le Jardin Retrouvé. Minőség, tiszta és eredeti illatok, fenntartható és biztonságos működés, felelősségteljes és hagyománytisztelő hozzáállás. A művészi és a technológiai innováció találkozása az elődök értékeivel – mindez egy kis üveg parfümben.
Aki Le Jardin Retrouvé illatszert vásárol, nemcsak különleges illatélménnyel gazdagítja hétköznapjait (bár legnagyobb megelégedettségére ez is megtörténik), hanem környezettudatos döntést hoz, és részesévé válik a gazdag történelmi múltból kiemelkedő illatház hosszú és sikeres történetének.